top of page

המחזור שלך לא סדיר? מה בכלל הבעיה עם זה?

את לא יודעת מתי המחזור הבא שלך מגיע? המחזור שלך תמיד מפתיע אותך? וגם כשכבר חשבת שהוא הסתדר, פתאום שוב יש בלאגן והמחזור שלך לא סדיר? אז בואי נעשה סדר. 


רגע לפני שנתחיל נעשה סדר ונזכיר, הדימום, שכולנו בטעות קוראות לו מחזור נקרא וסת. והמחזור הוא התהליך כולו מוסת אחת לוסת הבאה. 


ועכשיו כששמנו את זה מאחורינו, אפשר לצלול ולהבין מהו מחזור לא סדיר ומה הבעיה עם זה. 


נתחיל מהטעות הגדולה ביותר, התרגלנו לחשוב שהמחזור שלנו צריך להיות באורך קבוע, לדוגמה 28 ימים וכשהמחזור שלנו פתאום יותר ארוך, אנחנו אומרות שהוא לא סדיר. אבל האם באמת זה אומר שהמחזור שלך לא סדיר? התשובה היא לא. גם אם את חושבת שהמחזור שלך צריך להגיע בתאריך קבוע, זו גם טעות.  


אחרי שהבנו את הבסיס, אנחנו יכולות לצלול ולהבין מה זה אומר מחזור לא סדיר. 



איך תדעי שהמחזור שלך לא סדיר? 

יש מספר קריטריונים שמספרים לנו שהמחזור סדיר או לא סדיר, אז בואי נעבור עליהם: 

  • אורך המחזור- אורך מחזור סדיר (הזמן בין תחילת וסת אחת לתחילת הוסת הבאה) אמור להיות בין 24 ימים ל-38 ימים. אבל אם פעם אחת בשנה יש לך פתאום מחזור של 50 ימים כי היית חולה או כי היית בלחץ רב, זה לא אומר שהמחזור שלך לא סדיר. שונות מדי פעם יכולה לקרות ואנחנו מסתכלות על רוב המחזורים שמצביעים לנו על מה שקורה בגוף שלך בדרך כלל. 

  • הפרש המחזור- הגוף שלנו שואף למחזוריות, זאת אומרת שהוא רוצה לחזור על אותו מקצב פעם אחר פעם. ולכן אנחנו נרצה לראות שההפרש בין המחזור הארוך ביותר למחזור הקצר ביותר בשנה האחרונה יהיה עד 8 ימים ולא יותר.  כדי לגלות את ההפרש את לוקחת את מספר הימים של המחזור הארוך ביותר שהיה לך בשנה האחרונה, לדוגמה 36 ומחסרת ממנו את מספר הימים של המחזור הקצר ביותר בשנה הזו, לדוגמה 29. זה אומר שההפרש בשנה האחרונה עומד על 7 ימים וזה לגמרי תקין.  הפרשים גדולים בין המחזורים השונים יכולים להצביע על תנודות גדולות בהורמונים שיכולות להיות סימפטום לבעיה שמצריכה טיפול. 

  • אורך הוסת- הוסת, ימי הדימום, יהיו בין 3 ל-7 ימים. למרות שזה נשמע לנו שמחזור ממש ממש קצר הוא קליל וכיפי, אבל בדרך כלל זהו סימן לאיזשהי בעיה, לכן אנחנו צריכות לראות שהמחזורים שלנו בטווח התקין ולא ארוכים או קצרים מדי. 

  • כמות דימום הוסת- למרות שזה נראה לנו בדרך כלל שאנחנו מדממות ממש הרבה בזמן הוסת, כמות תקינה של דם וסת עומדת בין 25 ל-80 מ"ל במהלך הוסת כולה. אף אחד לא מצפה שתמדדי עם כוס מדידה, אז פחות או יותר אפשר להבין אם יש דימום כבד מדי אם את צריכה להחליף טמפון או תחבושת תוך פחות משעתיים מהפעם הקודמת. ואם יש לך דימום ממש מועט את תדעי כי לא תצטרכי להחליף כמעט בכלל.  

  • כאבי מחזור- בזמן הוסת, או אפילו לפניה, ייתכן שתחווי כאבים קלים באזור הבטן התחתונה או הגב התחתון בגלל התכווצות הרחם. אבל חשוב שתדעי שההתכווצויות האלו אמורות להיות קלות בלבד ולעבור במהירות. אם את סובלת מכאבים מתמשכים, כאלו שבגללם את צריכה לקחת משככי כאבים באופן קבוע או לבטל את העבודה, זה סימן שמשהו לא בסדר. 




כמו שאת יכולה לראות אין פה נתון אחד או מספר אחד שאומר לך שהמחזור לא סדיר. יש פה אוסף של נתונים וסימנים שבכל אחד מהם יש טווח שתקין וטווח שמעיד לנו שיש איזשהי בעיה. ככה זה כשתמונה הרבה יותר מורכבת ממה שנראה לנו על פני השטח. אבל מה בכלל הבעיה במחזור לא סדיר חוץ מזה שאת לא יודעת מתי תתחיל הוסת הבאה שלך וזה קצת מבאס לך את התכנון לטיול? 


מה הבעיה עם מחזור לא סדיר 

מחזור לא סדיר הוא סימן של הגוף לאיזשהי בעיה והבעיה היא בדרך כלל לא במחזור עצמו, המחזור הוא רק סימן. אנחנו לא תמיד יכולות לדעת מה הבעיה רק לפי הסימפטומים, אבל זה יכול לתת לנו איזשהו כיוון מה כדאי לנו לבדוק או לשנות כדי לטפל בזה. לדוגמה מחזורים ארוכים מאוד יכולים להיות סימן לתסמונת השחלות הפוליציסטיות שיכולה להשפיע גם על עיבוד הסוכר בדם ויכולה להיות רמז להתפתחות סוכרת. אבל מחזורים ארוכים מאוד יכולים לקרות גם בתקופות של לחץ גדול. לכן התסמין שהוא מחזור ארוך, הוא רק רמז למשהו אחר שמתרחש לנו בגוף וכדאי שנבדוק אותו ונטפל בו. דוגמה נוספת היא וסת קצרה שיכולה להצביע על בעיה בהורמון האסטרוגן שיכולה להיות תסמין לבעיה אחרת או שזה בכלל יכול להיות סימן לבעיה פיזיולוגית ברחם עצמה שלא מאפשר לרירית הרחם להתעבות בצורה תקינה. כל זה בעצם מראה לנו שהתסמינים יכולים להצביע על בעיה מסוימת אבל כדי לדעת מה בדיוק גורם לה ואיך כדאי לטפל בה אנחנו נצטרך להמשיך לחקור ולבדוק כדי לרדת לשורש הבעיה ולטפל בבעיה ולא רק בתסמין. 




אל תתייחסי לגוף שלך כמו שעון שוויצרי 

לסיכום, אם המחזור שלך לא מגיע בתאריך מסויים או אחרי X ימים קבוע, זה ממש לא אומר שהוא לא סדיר. הגוף שלך כל הזמן נמצא בשינוי ומגיב לדברים שקורים לך בחיים מהלחץ בעבודה, הפרידה מהחבר, האוכל שאת אוכלת וכמות השעות שאת ישנה בצורה טובה. הגוף שלך הוא לא שעון שוויצרי והוא לא אמור לחזור על עצמו בדיוק באותו מקצב כל הזמן. אבל אני מקווה שהמאמר הזה עזר לך קצת להבין מה תקין ומה לא ויעזור לך להבין האם המחזור שלך סדיר או לא.

Comentários


bottom of page