top of page

האם גלולות יסדרו לך את המחזור? 


את מגיעה לרופא עם התלונה שהמחזור לא סדיר והרופא רושם לך גלולות שיסדרו לך את המחזור. אבל האם זה באמת עובד ככה? ואיך קרה שגלולות למניעת היריון ניתנות לנערות שעוד לא פעילות מינית? והאם בכלל יש פתרון אחר? 


מהו מחזור סדיר? ומה בעצם גלולות עושות? 

בטח קראת שמחזור מגיע בממוצע כל 28 ימים ואז אם את לא מקבלת מחזור כל 28 ימים את חושבת שהמחזור שלך לא סדיר ואז את מחפשת פתרון כמו גלולות שיסדרו לך את המחזור. אבל המילה החשובה בנתון הזה הוא ממוצע. מחזור תקין נע בין 24 ל-38 ימים, טווח די רחב של ימים והוא לא צריך להיות קבוע. זאת אומרת שהמחזור שלך החודש יכול להיות 26 ימים, המחזור הבא 30 ימים, המחזור שלאחר מכן 25 והכל יהיה לגמרי תקין ואין לך שום סיבה לדאוג. אבל איכשהו, המספר 28 נתפס כמוביל הדעה גם בקרב הקהילה הרפואית מה שגורם להרבה בלבול ואפילו חרדה אצל נשים רבות.  



 


לא רק זה, אלא הגלולות גרמו לכך שהמספר הזה ישתרש בתודעה שלנו עוד יותר ועוד רגע נבין למה. גלולות למניעת היריון עובדות במספר דרכים, אבל אם נפשט את זה בגדול, הן "עובדות" על המוח שהוא לא צריך להתכונן לביוץ ובעצם הן מבטלות את המחזור הטבעי שלך. כן, כן, הגלולות לא מסדרות את המחזור שלך, הן פשוט מבטלות אותו לחלוטין. ורגע, איך זה קשור ל-28 ימים? כשהוציאו לראשונה את הגלולות לשוק ניסו כל מיני פורמטים ואז החליטו לעשות חבילות שבהן יווצר דימום פיקטיבי לאחר 28 ימים של נטילה, ככה שנשים יראו את הדימום הפיקטיבי, יחשבו שזו הוסת שלהן ושהן לא נכנסו להיריון, זה ירגיע אותן והן ימשיכו ליטול את הגלולות. אבל האמת שאין צורך אמיתי בהפסקה הזו לדימום כשאת על גלולות, את יכולה לקחת גלולות לאורך זמן של 3 חודשים ללא דימום והכל יהיה לגמרי בסדר. אבל המספר 28 כבר הושרש בתודעה שלנו וברגע שהמחזור שלנו פתאום מגיע ל-36 ימים אנחנו נלחצות. אז אני פה להרגיע, מחזור של 36 ימים לא אומר שהמחזור שלך לא סדיר ולא צריך "לסדר" אותו עם גלולות.  

אצל נערות זה אפילו יותר קיצוני, כי בשנות המחזור הראשונות המחזורים ממש לא סדירים. וזה נחשב ממש תקין. מה זה אומר? שיכול להיות שתקבלי וסת ואז יעברו חודשיים עד הוסת הבאה. וזה יהיה לגמרי תקין. פשוט לוקח זמן לגוף שלך להתאזן מבחינה הורמונלית ולהיכנס למחזוריות שלו. ואז באמצע התהליך של הגוף של איזון, אנחנו נכנסות ומכניסות גלולות כדי "לסדר" את המחזור. למרות שבפועל זה פשוט מכבה את התהליך.  


אבל מה אני עושה אם המחזור שלי לא סדיר? 

עכשיו כשהבנו שהטווח למחזור תקין היא די רחבה ואפילו יש לה עוד סעיפים מעבר לאורך המחזור כולו. אבל את כבר לא בשנים הראשונות של המחזור שלך ועדיין המחזורים שלך מאוד מוזרים. פעם אחת יש לך מחזור של 23 ימים ואז אחרי זה של 62 ימים וזה כבר באמת נחשב לא תקין.  

 


אז מה את יכולה לעשות במצב כזה?

הנה כמה טיפים והצעות: 

  • בירור מה גורם הבעיה- זה השלב שבדרך כלל כולנו מדלגות עליו. לא מעניין אותנו לגמרי מה הבעיה, אנחנו רק רוצות לטפל בתסמינים. זה קצת כמו לקחת משכך כאבים כשיש לך כאב בטן ואז לגלות שיש לך דלקת בתוספתן והוא הולך להתפוצץ. אולי רק עם פחות דרמה. המחזור הלא סדיר שלך הוא רק סימן לבעיה אחרת. חשוב להקדיש זמן כדי להבין מה הגורם לזה. הגורם לזה יכול להיות "פשוט" יחסית, כמו מחסור בשעות שינה, אבל יכול להיות גם יותר מורכב כמו תסמונת השחלות הפוליציסטיות. בכל מקרה עריכת בדיקות מעמיקות בליווי אשת מקצוע שמבינה בתחום יכולות לעזור לך למצוא את הגורם לבעיה ולטפל בה במקום לטפל רק בתסמינים. 

  • שינוי באורח החיים- החלק הזה הוא הכי קשה, כי כולנו יודעות שלשנות את אורח החיים לאורך זמן זה משהו שמרגיש לנו בלתי אפשרי בדרך כלל. אבל חשוב שנבין שדפוסי השינה, האכילה, הפעילות הגופנית והמתח שיש לנו בחיים משפיעים בצורה ישירה על המחזור שלנו. המחזור שלנו הוא בעצם מראה למה שמתרחש לנו בגוף ואם משהו יוצא מאיזון בגלל אחד מהדברים האלו, זה כנראה יבוא לידי ביטוח במחזורים שלך. אז נכון, לישון 7 שעות בלילה או לאכול הרבה ירקות לפעמים יכול להיות מאתגר בסדר היום שלך אבל זה סופר חשוב, במיוחד אם את רוצה לסדר את המחזור שלך. והאמת, יהיו לזה השלכות נהדרות על כל תחומי החיים שלך. 

  • טיפולים משלימים- אחרי שהבנת מה הגורם לבעיה ועשית שינויים באורח החיים לטובה, זה הזמן לעזור לגוף בעוד צורה. פה נכנסים שלל טיפולים שונים- עיסוי, דיקור, צמחי מרפא ועוד ועוד. מה שחשוב לשים לב הוא שאת הטיפול מעניקה אשת מקצוע, כדאי שמתמחה בנשים ופריון ושיודעת להתאים את הטיפול למצב המיוחד שלך. זה שצמח מרפא אחד עזר למישהי אחת לא אומר שהוא הפתרון הטוב ביותר בשבילך ולפעמים הוא אפילו יכול לעשות את ההפך הגמור. אז כדאי מאוד לוודא שאת הולכת לאשת מקצוע מומחית וטובה. 

  • לקחת גלולות- אם הגעת עד כה ואת חושבת שגלולות הוא הפתרון שהכי מתאים לך, זו הבחירה הנכונה לך וזה ממש בסדר. רק חשוב להבין שהן לא מסדרות את המחזור אלא פשוט מבטלות אותו באופן זמני. כדאי לשים לב שגלולות הן תרופה הורמונלית שאנחנו לוקחות באופן יומיומי ושיש לה השלכות על הגוף. כדאי מדי פעם לבדוק את תפקודי הכבד ולשים לב לכל מיני שינויים בגוף ובנפש. 

אם יש לך עוד שאלות לגבי גלולות או מחזורים לא סדירים את מוזמנת לכתוב לי.  

 

Comments


bottom of page